mukadepan

Iklan

Monday, January 1, 2035

APA ITU LAD DAN CONTOH KIRAAN TUNTUTAN LAD.







Assalamualaikum semua, rasanya dah lama tak post apa - apa di blog ini.
Dari pemerhatian saya nampaknya post ini mendapat view paling tinggi.
Terima kasih kepada semua yang menyumbang kepada view.

Sedikit pengalaman tambahan, kekadang pemaju akan menawarkan kita satu jumlah pampasan
dalam bentuk voucher. Saya tolak voucher tersebut kerana voucher yang ditawarkan tidak sama
nilai dengan kerugian.

Kita perlu bertegas dengan pemaju dan mahukan hanya bayaran pampasan wang tunai yang sepadan
dengan kelewatan mereka.

Sekian.

Update 26/07/2019
Tuan/puan,

Adakah info saya berikan ini bermanfaat, jika ya bantulah saya dengan klik pada iklan dan tinggalkan
komen pada post ini.

Terima kasih.

Admin


Update 24/03/2014

Tuan/puan,
Mohon untuk klik iklan di laman ini bagi membantu saya.
Terima kasih.

Admin



Updated 18/02/2014 :

Untuk contoh surat LAD boleh klik pada DOWNLOAD.

TERIMA KASIH


As salam,

Pernah dengar tentang LAD ?
Bagi mereka yang baru membeli rumah perlu mengetahui mengenai LAD.

LAD : Liquidated and Ascertained Damages

LAD bermaksud satu denda/ganti rugi yang dikenakan kepada kontraktor/pembekal yang gagal memenuhi sesuatu obligasi kontrak yang telah ditetapkan dalam kontrak.
Di antara kegagalan memenuhi obligasi kontrak yang boleh dikenakan tindakan LAD adalah seperti berikut:
a)Kelewatan menyiapkan projek yang tidak mengikut jadual yang ditetapkan dalam kontrak berkenaan; dan
b)Kelewatan membekal/gagal membekal atau mutu barang yang dibekalkan tidak mengikut spesifikasi dalam kontrak.


Bagaimanakah denda boleh dituntut daripada kontraktor?

Individu hanya perlu menulis surat dengan butir-butir perkiraan denda dan meminta kontraktor bayaran dalam tempoh yang dinyatakan dalam klausa kontrak.
Jika kontraktor gagal membayarnya, denda hendaklah dituntut dari bayaran kemajuan atau sebarang baki bayaran yang kontraktor berhak menerima.Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, tuntutan hendaklah dibuat daripada bon pelaksanaan.

Klausa mengenai denda hendaklah dimasukkan dalam dokumen kontrak.


Contoh Pengiraan LAD

(JUMLAH HARGA RUMAH SEPERTI DI S&P X 10% ) / 365 = y (nilai LAD untuk sehari)
LAD = y X bilangan hari lewat dari sepatutnya.

Contoh :

Harga Rumah :RM 250,000.00
Tarikh S&P :31/12/2010
Tarikh Siap / Serah kunci sepatutnya :31/12/2012 (biasanya pemaju sepatutnya menyerahkan kunci rumah 24 bulan selepas tarikh S&P ditandatangani. Rujuk S&P anda).

Tarikh Siap / Serah kunci sebenarnya :01/02/2014

Bilangan Hari Lewat :
Jumlah hari 01/01/2013 - 31/12/2013 = 365 hari
Jumlah hari 01/01/2014 - 31/01/2014 = 31 hari

Jumlah Hari Lewat 396 hari


Oleh itu kiraan untuk LAD adalah seperti berikut :


Dapatkan amaun LAD untuk sehari : RM 250,000 X 0.10 / 365 = RM 68.50 sehari.
LAD keseluruhan = 396 hari X RM 68.50 = RM 27,126.00


Jumlah LAD yang boleh dituntut adalah sebanyak RM 27,126.00.

Pastikan semasa menuntut LAD ini sertakan sekali surat dan klausa berkenaan LAD.
Maklumat ini biasanya tidak dimaklumkan oleh pemaju kepada pembeli.

Tetapi ketahuilah hak-hak anda.

OK.
BABAI...

52 comments:

  1. ada tak contoh surat utk LAD kepada pemaju perumahan

    ReplyDelete
  2. ada, skroll atas..baca ini :
    Updated 18/02/2014 :

    Untuk contoh surat LAD boleh klik pada DOWNLOAD.

    TERIMA KASIH

    ReplyDelete
  3. Bagus byk info yg boleh dimanfaatkan...sbnrnya ramai pembeli tak tahu hak mereka, termasuk saya.pemaju memang akan diam sahaja.

    ReplyDelete
  4. bagus info ni..saya ada satu persoalan..perlu tak kita buat satu salinan surat tu ke pejabat peguam yang uruskan pembelian kita?

    ReplyDelete
  5. Sedikit pembetulan..

    1. Tarikh kira LAD bermula pabila pemaju buat serahan milik kosong (vacant possession ) bukan serah kunci. Boleh rujuk Klausa 23 kalau x silap.

    2. Vacant possession bermaksud rumah tu dah dapat CCC (dulu CF).
    3.Serah Kunci adalah apabila pihak bank kita telah buat full loan disbursement kepada pemaju.

    4. Walaupun kita hanya dapat Vacant Possesion, kita tetap boleh untuk mula isi complaint form sebab tempoh baiki kecacatan yang selama 24 bulan itu adalah bermula dari tarikh VP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jadi kiraan LAD bkn brmula lepas dari tarikh 2 tahun dlm S&P la....confius nie 🤔

      Delete
  6. Pemaju permhn saya masih tdk serah kunci kpda saya sedangkan sudah dipotong gaji... bila ditanya tunggu, tunggu dan tunggu.... apa yg perlu dilakukan ye... hmmm

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Saya nak tanya...Apakah pembeli yang menggunakan pinjaman perumahan kerajaan layak membuat tuntutan?

    ReplyDelete
  9. Saya nak tanya...Apakah pembeli yang menggunakan pinjaman perumahan kerajaan layak membuat tuntutan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh puan. saya sendiri gunakan loan kerajaan.

      Delete
    2. Maaf encik. Tuntutan boleh dibuat slps serahan kunci kepada pemilik? Projek rumah saya tergendala disebabkan pandemik tempoh hari

      Delete
  10. saya nak tanya.. Dalam S&P tarikh jangka siap adalah Jun 2015. Harini saya ada call pemaju, Katanya CF akan dapat minggu depan.Adakah sy layak untuk buat tuntutan? Rumah pun baru siap 100% awal Disember haritu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh puan. sepatutnya kena ikut tarikh s&p siap rumah tu.

      Delete
  11. salam, saya konfius mengenai pengiraan LAD ni. sebab ada yang memaklumkan kepada saya pengiraan LAD ini menggunakan harga rumah yang diluluskan oleh pihak bank.

    contoh: harga rumah RM310k, jumlah yang diluluskan oleh pihak bank RM279k.

    pengiraan LAD menggunakan jumlah rm279k.

    mohon pencerahan. terima kasih.

    ReplyDelete
  12. assalam..nak tanya adakah tarikh rumah siap ade tercatat dalam surat perjanjian?

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum, pengiraan harga rumah x 10% tu tetap ka? sebab pemaju perumahan saya hrga rumah x 8%, saya pun pelik..

    mohon pencerahan. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. bos, tu kena rujuk s&p. dia ada mention dalam tu. mcm saya, dia tulis 10%.

      Delete
    2. bha okey terima kasi tn.. :)

      Delete
  14. Assalamualaikum...sekiranya pemaju tak mampu mbayr cash lad..dan ingin kontra dengan barangan rumah cthya aircond..cabinet kitchen..dll apa pandangan tuan...

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum...sekiranya pemaju tak mampu mbayr cash lad..dan ingin kontra dengan barangan rumah cthya aircond..cabinet kitchen..dll apa pandangan tuan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf lambat reply.
      saya pernah ditawarkan seperti tuan. tapi saya tolak kerana nilainya tak sepadan dengan amaun LAD yang patut saya terima.
      tapi apa2 pun terpulang pada tuan.

      Delete
  16. Kalo kontraktor buat rumah persendirian yg lengkap dgn perjanjian boleh tuntut LAD jg ke? Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam perjanjian ada nyatakan LAD atau tak ?
      kalau ada mudah nak buat tuntutan.

      Delete
  17. kalau lewat dpt kunci drp tarikh yg ditetapkan dlm snp tp potongan gaji belum bermula boleh tuntut LAD jgk x

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuntutan LAD dibuat selepas kunci rumah diterima.
      perlu tahu tarikh sepatut dapat kunci dan berapa hari kelewatan kunci diterima.

      Delete
  18. klu dia cakap rmh dijangka siap now2015 blh bt tuntutan LAD x?

    ReplyDelete
  19. klu dia cakap rmh dijangka siap now2015 blh bt tuntutan LAD x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengok pada aggrement. tarikh rumah siap bila. jika lebih dari tarikh boleh claim.

      Delete
  20. Assalamualaikum..adakah LAD boleh d buat jika dlm kontrak xda tarikh tetap VP tp kontraktor ada berjanji lisan projek akn siap dlm tempoh yg dttpkn.mohon pncrahan tuan. Tq

    ReplyDelete
  21. kalau pemaju cakap tak mampu bayar.. dan kita buat report tribunal adakah kita perlu keluarkan modal yang banyak. dengan tribunal lambat tak

    ReplyDelete
  22. salam sya nk tanya..klu ikut dlm S&P perjanjian adalah pada 13 Oktober 2014..sepatutnya kunci diserah 2 thun kemudian..tpi sehingga kini masih tiada khabar berita kunci rumah..tetapi sya sudah diminta utk mbayar cukai pintu rumah..adakah sya boleh menuntut..dlm perjanjian ada bgi tahu..klu lmbat serah kunci akn dibyar rm400 utk sebulan..mohon pencerahan sekiranya ada yg pernah mengalami situasi begini..tq..

    ReplyDelete
  23. Bulan Feb ni maka genaplah setahun lewat dpt kuncinya...mmg nak claim LAD ni...

    Saya nak tanya, pemaju encik buat pembayaran lama tak selepas encik buat claim tu?

    ReplyDelete
  24. Asslam mohon pencerahan jawaban..saya beli STUDIO APARMENT 265k fully furniture..SNP saign 11 julai 2014 sepatut siap dlm 36bln..gagal siap ..pada 8.9.17 pemaju meminta bayaran penuh..ok saya bayar tapi rumah x boleh ambil kunci coz diaorg nak pasang perabot dr 8.9.17 tempoh 3bln..saya ade bertanya nk tuntun LAD dr tarikh bile? pemaju ckp boleh cleam dr date 11.7.2017 - date surat byrn penuh dikeluarkan 8.9.17.. sye x setuju coz sye x dpt kunci g n kene tunggu 3bln g..pemaju ckp kami dh dpt surat dari LEMBAGA AKITEK MALAYSIA date 28.8.17 mengatakan umah tu sudah siap..tu alasan dia..boleh ke tuan umah x siap tapi telah dapat kelulusan dr LEMBAGA AKITEK ..jadi disini sye nak tuntut LAD dari date 11.7.2017 - 8.9.17 tau tambahan 3bln semase pemasangan perabot/ penyerahan kunci..MOHON PENCERAHAN TUAN ..

    ReplyDelete
  25. Asslam mohon pencerahan jawaban..saya beli STUDIO APARMENT 265k fully furniture..SNP saign 11 julai 2014 sepatut siap dlm 36bln..gagal siap ..pada 8.9.17 pemaju meminta bayaran penuh..ok saya bayar tapi rumah x boleh ambil kunci coz diaorg nak pasang perabot dr 8.9.17 tempoh 3bln..saya ade bertanya nk tuntun LAD dr tarikh bile? pemaju ckp boleh cleam dr date 11.7.2017 - date surat byrn penuh dikeluarkan 8.9.17.. sye x setuju coz sye x dpt kunci g n kene tunggu 3bln g..pemaju ckp kami dh dpt surat dari LEMBAGA AKITEK MALAYSIA date 28.8.17 mengatakan umah tu sudah siap..tu alasan dia..boleh ke tuan umah x siap tapi telah dapat kelulusan dr LEMBAGA AKITEK ..jadi disini sye nak tuntut LAD dari date 11.7.2017 - 8.9.17 tau tambahan 3bln semase pemasangan perabot/ pencerahan kunci..MOHON PENCERAHAN TUAN .

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum...mohon pencerahan..saya ada membeli landed house..agreement sign pada 26/6/2015..kalau ikut pada Perjanjian Jual Beli yang menggunapakai Jadual G dan H di bawah Akta Pemajuan Perumahan (Kawalan dan Pelesenan) 1966, pemaju hendaklah menyiapkan pembinaan sesuatu rumah dan menyerahkan milikan kosong (dalam bahasa mudahnya, serahkan kunci rumah) kepada pembeli dalam tempoh 24 bulan (untuk rumah landed) dan 36 bulan (untuk rumah strata) daripada tarikh Perjanjian Jual Beli.so smpai pada tarikh 26/6/2017 saya masih tidak dpt apa2 info ttg bila rumah akn siap sepenuhnya..slpas itu pada pertengahan bulan 9 saya dpt 1 surat menyatakn yg saya perlu ambil kunci..saya yg tidak tau apa2 trus pegi ambil kunci dan pihak pemaju hanya menyerahkan kunci bersama 1 surt menyatakn yg saya da ambil kunci dan meminta saya cek keadaan rumah jika ada masalah..mslh skrg salinan CF tidak diberi dan semasa saya mengambil kunci tsbt meter api dan meter air masih belum dipasang.smpai hari ini 23/10/2017 meter api belum dipasang hny meter air sahaja yg bru dipasang. persoalan skrg bolehkah saya membuat tuntutan LAD dan mcm mana cara saya nk buat..smpai skrg bila msj pemaju tiada rply bila saya tny perihal salinan CF dan duit lebihan loan kerajaan??LAD tu dikira slpas kunci diberi atau slpas mendapat CF??mohon pencerahan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pada pemahaman saya..serahan milikan kosong rumah hanya dianggap sah apabila:-

      i. Perakuan siap dan pematuhan (CCC) telah dikeluarkan oleh Arkitek, dan

      ii. Bekalan air dan elektrik sedia untuk penyambungan ke Bangunan tersebut, dan

      iii. Pembeli telah melaksanakan dan mematuhi segala terma dan waad di pihaknya di bawah Perjanjian Jual Beli, dan

      iv. Penyerahan kunci kepada pembeli dibuat pada masa serahan milikan kosong tersebut.

      Rujukan --> http://www.halalmoney.my/apa-beza-antara-serahan-milikan-kosong-dan-serahan-kunci/

      Delete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. mohon pencerahan, mcm maner plok kalau pemaju menyerahkan kunci sebelum pemasangan meter air atau kemudahan air disediakan? contoh :

    tarikh sepatut terima kunci : 6 sept 2017
    tarikh serah kunci sebenar : 4 ogos 2017
    pemasangan meter air : 29 nov 2017

    bleh x sy buat tuntutan LAD? ader x contoh surat sama dgn masalah ni..?

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum tuan, harga rumah saya 451k harga loan 410, 410. Saya kena kira Lad daripada harga yang mana. Mohon pencerahan.

    ReplyDelete
  30. Halo, nama saya adalah SALSABILLA ZULFKAR yang mengutuk hukuman di tangan pemiutang palsu. Saya kehilangan sekitar Rp. 30,000,000 kerana saya memerlukan modal besar Rp. 300,000,000 ,. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perdagangan saya telah musnah, dan dalam proses saya kehilangan anak dan ibu saya. Saya tidak boleh tahan lagi kejadian ini. Minggu lalu saya berjumpa seorang sahabat lama yang menjemput saya kepada seorang ibu yang baik, Cik KARINA ROLAND LOAN COMPANY, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman sebesar Rp.500,000,000,00

    Ibu yang baik, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menerima terima kasih saya, dan semoga Allah terus memberkati ibu yang baik KARINA ROLAND dan rakan saya. Saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberikan nasihat kepada orang Indonesia yang lain, terdapat banyak penipu di sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman dan keamanan dan siapa saja yang memerlukan pinjaman harus cepat, hubungi KARINA ROLAND melalui email karinarolandloancompany@gmail.com
    Anda masih boleh menghubungi nombor whatsApp ibu +1 (585) 708- 3478
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel: (salsabillazulfikar4@gmail.com). untuk maklumat lanjut.

    ReplyDelete
  31. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  32. salam mohon pencerahan
    bolehkah saya hendak buat LAD.2 SEP 2020 saya mendapat penyerahan kosong bersama CCC,tetapi saya ada complaint defect sehingga 29 mac 2021 rumah saya belum siap dibaiki,saya akan report tribunal mengenai tuntutan mutu kerja.adakah saya boleh membuat tuntutan LAD sekali.jikalau boleh tuntut adakah saya perlu buat tuntutan pada tarikh siap baiki defect atau pada bila masa sahaja?

    ReplyDelete
  33. Halo, nama saya SALSABILLA  ZULFKAR memangsa hukuman di tangan kreditur palsu. Saya rugi sekitar Rp. 30.000.000 karena saya butuh modal besar Rp. 300.000.000,. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. Perdagangan saya hancur, dan dalam prosesnya saya kehilangan anak dan ibu saya. Aku sudah tidak tahan lagi dengan kejadian ini. Minggu lalu saya bertemu dengan seorang teman lama yang mengundang saya ke seorang ibu yang baik, Ms. KARINA ELENA ROLAND LOAN COMPANY, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman sebesar Rp.500.000.000,00
    Ibu yang baik, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk berterima kasih atas kerja keras Tuhan yang baik dalam hidup saya, dan semoga Tuhan terus memberkati ibu yang baik KARINA ROLAND dan teman saya. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk memberikan saran kepada masyarakat Indonesia lainnya, bahwa di luar sana banyak penipu, jadi jika Anda membutuhkan pinjaman dan keamanan dan siapa pun yang membutuhkan pinjaman harus cepat, hubungi KARINA ROLAND melalui email karinarolandloancompany@gmail. com
    Anda masih dapat menghubungi ibu whatsApp nomor +1 (585) 708- 3478 atau +1(323) 708-3478
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email: (salsabillazulfikar4@gmail.com). untuk informasi lebih lanjut.

    ReplyDelete
  34. We have specially programmed ATMs that can be used to withdraw money at ATMs, shops and points of sale. We sell these cards to all our customers and interested buyers all over the world, the cards have a withdrawal limit every week.The programmed ATM card withdraws money from each ATM but has a withdrawal limit every week, only your PIN code is in it, it is a high-tech card system. The PROGRAMMED ATM card works on all card-based ATMs, anywhere in the world.
    -hack into any kind of phone
    _Increase Credit Scores
    _western union, bitcoin and money gram hacking
    _criminal records deletion_BLANK ATM/CREDIT CARDS
    _Hacking of phones(that of your spouse, boss, friends, and see whatever is being discussed behind your back)
    _Security system hacking...and so much more. Contact us now and get whatever you want at
    Email:creditcards.creditscoreupgrade@gmail.com
    whatsapp:+1785 279 3047

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  36. jadinya encik. step pertama beri surat notis yang macam encik buat? hantar ke developer dan takperlu ye beritahu peguam rumah tersebut?

    ReplyDelete
  37. Maaf saya bertanya boleh ke saya apply LAD ni jika sy sign dkt bank 17/3/2021 & saya terima kunci sepatutnya 17/3/2023 kan ?( Betul ke saya kira jika dimaksudkan 24 bulan tu?) Tetapi saya terima kunci pada 22/11/2023.. layakkah saya membuat permohonan LAD?

    ReplyDelete
    Replies
    1. iyee dapat. saya takpyh buat LAD tu.. sbb developer mmg dh sedar dia lambat siapkan rumah tu.

      Delete
    2. sign di bank tu maksdnya apa? bukan date sign, date dekat dlm S&P ..

      Delete
  38. Just nak update info. Sekarang LAD date start dari bayar booking fee sampai date siap rumah tolak tempoh siap rumah dalam S&P(cth 24bln).. sekarang start dari booking fee bukan start sign S&P. ramai yg xtau. pemaju pn sengaja xnak bagitau

    ReplyDelete